Joost Klein wil referendum over kledingkeuze songfestival
Het team van Songfestivalweblog sprak Joost Klein tijdens het persmoment van Eurovision in Concert.
Joost, ik heb gelezen dat jij heel veel oude songfestivals hebt bekeken. Was dat om inspiratie op te doen?
“Ja veldwerk.”
…Of was dat om te kijken of, wat jij in gedachten hebt, al een keer eerder op het podium is geweest?
“Nee, nee. Nee zeker niet. Want ik weet al zeker dat wat ik ga doen nog nooit eerder is gedaan voor Nederland. Want anders zou ik het niet doen. Maar ik heb vooral gekeken om nog meer te begrijpen wat ik denk wat Nederland beter zou kunnen doen. Dus wat ik vind. Ik kan alleen vanuit mijzelf spreken. Wat ik vetter zou hebben gevonden.”
Wat je eerder hebt gemist?
“Ja, ja. Dat is wat ik hoopte. We hebben iets van 10 liedjes gemaakt en daarin hebben wij overal wat Happy Hardcore ingestopt. Die cultuur verdient ook een plekje. Ik blijf het zeggen: Elk land heeft folkmuziek. Elk land heeft singer-songwriters. Elk land heeft een Ed Sheeran of een Taylor Swift. Maar niet ieder land heeft zo’n mooie cultuur als de Gabbercultuur. En voor mij is dat even groot als de klompen, als de….eeh je weet wel….”
Tulpen?
“Ja! Je weet wel wat ik bedoel toch? Daar hoort de Gabber bovenin te staan. Ik vind de Air-Max vetter dan de Klompen en dat komt van een Fries hahaha.”
En hoe gaat het met de voorbereidingen voor Malmö?
“Ja goed. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt aan 3 minuten in mijn hele leven.
Een soort van “hele belangrijke 3 minuten”…
“Ja als een soort hele belangrijke Tinderdate die er aankomt. Nee hahaha. Ik zit lekker in mijn vel. Het gaat met ups en downs, maar zo gaat het altijd in mijn hoofd. Ik ben gewoon blij. Ik mag niet klagen. Veel trainen. Maar het gaat eigenlijk wel goed.”
Ga je dat hele mooi iconische pak dragen, met die grote schoudervullingen?
“Thanks dat je het iconisch vindt. Ik ben daar zelf ook heel blij mee. Ja het is allemaal speciaal voor mij gemaakt gebaseerd op mijn tekeningen. [Shout out naar Eva]. Ik twijfel nog maar het spookt wel door mijn hoofd. Ik weet het nog niet zeker. Laten we het democratisch doen: als genoeg mensen het willen dan doe ik het! Misschien moet ik een soort poll doen. Een referendum!”
Hoe bevalt het Eurovisie-circus? Zoals vandaag ook? Al die drukte?
“Ja, dat weet ik nog niet zeker. Het duurt bij mij altijd even om te verwerken. Ik moet nu lang wachten voor een optreden. Maar eigenlijk wel grappig, wel leuk. Ik zou het niet iedere dag kunnen maar ik vind het stiekem wel lachen. Het is een ervaring die ik later kan vertellen. Zit ik straks later bij de koffiehoek in Albert Heijn en dan zeg ik “Wist je! Vroeger…gingen ze mij allemaal vragen stellen”. Zo’n oude man wil ik worden.”
Het Songfestivallied is een nieuw lied. Stel dat je twee liedjes had mogen zingen, ook eentje die je al eerder had opgenomen…
“…Vanavond bedoel je?”
Nee in Malmo bedoel ik, of anders geformuleerd: Van welk lied zeg je “mensen die mij niet kennen, zouden dit lied van mij eens moeten luisteren?”
“Die is lastig. Ik ben zelf nog steeds trots op “Wachtmuziek”. Het liedje dat ik heb gemaakt gebaseerd op alle wachtmuziek in de zorg in Nederland… Want ik heb meer wachtmuziek gehoord dan daadwerkelijk therapeuten. Het gaat de laatste tijd wel iets beter, dus shout out naar de GGZ in Nederland, maar het kan voor jongeren wel wat beter. En dat nummer vind ik belangrijk qua boodschap. Vroeger wilde ik alleen grapjes maken. Nu maak ik grapjes met een boodschap! Dat vind ik heel mooi.”
(Feed generated with FetchRSS)