Veelgestelde vragen
Hoe en wanneer start de verkoop van de OGAE tickets voor het Eurovisie Songfestival?
Dit verschilt per jaar. De organiserende omroep besteedt de kaartverkoop meestal uit aan een ticketbureau, met enige begeleiding vanuit de EBU. Onze ervaring is dat het elk jaar weer anders loopt. OGAE International biedt elk jaar hulp aan en vraagt om een pre-sale voor OGAE-leden zodat ze niet ook in de publieke verkoop hun kans wagen. Helaas verloopt dit proces niet altijd even soepel. OGAE International inventariseert elk jaar de ticketbehoefte en geeft die door aan de EBU in de hoop ook dat aantal te krijgen. Meestal is dat niet het geval en krijgt OGAE International een kleiner aantal dan gevraagd. Hierdoor moet er een verdeling over alle OGAE-afdelingen gemaakt moet worden, naar rato van clubgrootte gecombineerd met de vraag naar tickets dat jaar. De verschillende OGAE-clubs moeten dan bij de ticketverdeling werken met een systeem van loting. Bij OGAE NL is dat helaas niet anders.
Ticketverdeling: hoe werkt dat precies?
Naar verwachting gaat de ticketverkoop voor het Eurovisie Songfestival 2023 binnenkort weer van start. Net zoals in voorgaande jaren krijgt OGAE International van de EBU waarschijnlijk het recht om aantal ticketpakketten voor het Eurovisie Songfestival 2023 in Liverpool te kopen buiten de reguliere verkoop. Die verdeling, waarop ruim 13.000 leden aanspraak kunnen maken, gebeurt per clubgrootte. OGAE NL is aanzienlijk gegroeid na de winst van Duncan Laurence in 2019. Wij zijn inmiddels de op twee na grootste fanclub binnen OGAE International. Helaas hebben we nooit genoeg om onder al onze 1.500 leden tickets te mogen verdelen. Er wordt daardoor wederom geloot. Voor onze nieuwe leden leggen we hieronder uit hoe dit te werk gaat:
In het verleden hebben wij dat altijd gedaan volgens de volgende twee principes;
1: ‘Oudere’ leden, belonen voor hun trouwe lidmaatschap van jaren.
2: Nieuwe leden (iedereen ná 1 april lid geworden) moeten ook een kans hebben op tickets om ook hen enthousiast te maken en houden voor het Songfestival.
We vermoeden dat het aantal van beide hoeveelheden pakketten ongeveer even groot gaan zijn. Tijdens het laatste bestuursoverleg zijn alle bekende leden willekeurig in/uitgeloot (onder het vier-ogen-principe) en vastgelegd in een document opgesplitst naar oud-leden en nieuwe leden.
Zodra bekend is wat de prijzen en samenstelling van ticketpakketten zijn, inclusief de aantallen zit-, sta- en golden-zone-plaatsen, vragen we jullie, de leden, direct om in no-time aan te geven of en zo ja, waarvoor je interesse hebt. Doorgaans moet dat binnen twee of drie werkdagen zijn geregeld. Hiervoor gebruiken we een GoogleForms-formulier. Iedereen die zich later heeft aangemeld voor de loting komt automatisch op de reservelijst.
Na de deadline koppelen we alle leden die samen (koppel of groepje van maximaal 4 personen) willen loten alfabetisch (op voornaam) aan degene wiens voornaam het dichtste bij ‘A’ zit. Willen bijvoorbeeld Max en Anne samen loten dan krijgen ze dus het lotingsgetal van Anne. Zodoende blijft iedereen een even grote kans houden. Vervolgens wordt de lotingsvolgorde (van hoog naar laag) aangehouden om iedereen zijn eerste, tweede en eventueel verdere keus te geven en werken zo de hele lotingslijst af, totdat er geen pakketten meer te verdelen zijn. Er bestaat een grote kans, dat wie op de reservelijst komt zijn ticketgeluk in de publieke verkoop moet beproeven. Wie hoog op de reservelijst staat wordt gevraagd stand-by te zijn via e-mailadres/telefoon, voor het geval er uit andere clubs nog ticketpakketten vrijkomen. Over de positie waarop je ingeloot bent, wordt niet gecommuniceerd. Iedereen krijgt bericht na al het uitzoekwerk.
Ten overvloede: iedereen die zijn contributie heeft laten storneren maakt niet langer kans op tickets. Dit wordt gecontroleerd. Wie ook in een ander land meeloot voor pakketten wordt er door OGAE International uitgevist, komt op een zwarte lijst en mag komende jaren ook niet meer meeloten.
Voor iedereen is het van belang om email (inclusief spamfolder), Cardskipper-app en de sociale mediakanalen van OGAE NL in de gaten houden. Voeg info@ogae.nl aan je contacten toe om de kans op het missen van de e-mail (en nieuwsbrief) zo klein mogelijk te maken.
Kan ik losse tickets kopen?
Tot nu toe worden OGAE-leden jaarlijks in de gelegenheid gesteld om (eventueel ná loting) een ticketpakket kopen voor een goedkopere pakketprijs voor de allerbeste kaarten. Dit pakket bevat in totaal zes tickets (de drie juryshows voor de finale en beide halve finales en de drie televisie-shows die live worden uitgezonden). De laatste jaren bestaat dit pakket uit een enkel ticket, zodat het niet valt te delen met derden (en ook niet met een ander OGAE-lid). Dit is om te voorkomen dat pakketten (deels) worden doorverkocht tegen woekerprijzen. Misbruik wordt dan ook bestraft. Dit brengt immers de naam en reputatie van het OGAE-netwerk in gevaar en dat is voor niemand leuk. Direct losse tickets kunnen buiten OGAE-lotingen worden aangeschaft via de reguliere verkoop. Dit staat dus los van OGAE.
Kan ik tegelijkertijd lid zijn van verschillende OGAE-clubs?
Nee, dit kan helaas niet. Je mag maar via één OGAE-afdeling meeloten naar tickets. Wie vals speelt, wordt geschorst. OGAE International controleert deze regel.
Hoeveel kost OGAE NL mij per jaar?
Het lidmaatschap van OGAE International loopt via het donateurschap van OGAE NL per kalenderjaar, dus van 1 januari tot 31 december. Wie in mei het Songfestival wil bijwonen, moet al in oktober van het voorafgaande jaar lid zijn, omdat dan de ticketverkoop mogelijk al start. Vanwege administratiegemak vragen we leden ons te machtigen om de jaarlijkse bijdrage van € 17,50 euro in september af te schrijven.
Waaraan wordt mijn donatie/contributie uitgegeven?
Donateursgelden worden gebruikt om activiteiten te organiseren, die aansluiten op de doelstelling om het Eurovisie Songfestival breed onder de aandacht te brengen en festivalfans met elkaar te verbinden. Daarnaast wordt de bijdrage gebruikt om de onkosten te dekken. Zo is er een speciale OGAE-app ontwikkeld die wordt ingezet voor alle Europese en clubs en geldt als lidmaatschapsbewijs. Voor de ontwikkeling en voor het beheer van deze app (Cardskipper) levert OGAE NL een bijdrage aan OGAE International. Door zowel OGAE NL als OGAE International wordt geen winst gemaakt. Bestuursleden zijn vrijwilligers.
Ik ben mijn lidmaatschapspas kwijt! Wat nu?
Geen paniek! OGAE International heeft een app ontwikkeld ter vervanging van de oude lidmaatschapspassen, die kan worden gebruikt door alle leden: Cardskipper. Wanneer je je aanmeldt voor OGAE NL ontvang je een welkomstmail met informatie waarmee je de mobiele app kunt downloaden en installeren. Met de komst van Cardskpper neemt OGAE afscheid van de membershipcards. Een verloren membershipcard is dus geen ramp: de app is de nieuwe membershipcard! Lees hier meer over Cardskipper.
Wat is Cardskipper en hoe werkt het?
Donateurs van OGAE NL waren tot nu toe altijd automatisch lid van OGAE International, de overkoepelende organisatie die ook de ticketverdeling organiseert. Dat lidmaatschap geeft ook recht op korting in de EBU-webshop. OGAE International maakt sinds begin 2019 gebruik van een officiële OGAE-app (Cardskipper) en neemt daarmee afscheid van de membershipcards. Hiermee vervalt een enorme tijdrovende administratieve rompslomp en kan de aandacht weer naar de essentie: het Eurovisie Songfestival. De app biedt bovendien veel nieuwe mogelijkheden om snel en efficiënt te met leden te communiceren over het festival en aanverwante evenementen.
Wanneer je je aanmeldt, ontvang je binnen enkele weken een e-mail met de informatie die nodig hebt om Cardskipper te downloaden en te installeren op je smartphone. Installeren op je pc of laptop kan eventueel ook. Klik hier voor een heldere (Engelstalige) handleiding.
De membershipscards en jaarstickers zullen dus vervallen. De lidmaatschapsnummers blijven ook in de toekomst nodig. Wie dit jaar lid is geworden krijgt dan ook nog een lidmaatschapsnummer van OGAE International, maar géén pas meer.
Europese privacywetgeving/AVG
Ook OGAE International is gehouden aan de Europese privacywetgeving (AVG). De app-designer mag contractueel de gegevens ALLEEN gebruiken om jou een registratie-uitnodiging te sturen en dus NIET voor commerciële doeleinden. We hebben je toestemming nodig om je gegevens door te geven OGAE International voor het lidmaatschap en het gebruik van de app. Dat is nodig om ook in de toekomst kans te blijven maken op tickets voor het Festival. Ook behoudt je de korting in de EBU-webshop. Je geeft je toestemming voor registratie bij het installeren van de Cardskipper-app.
Meer weten over het OGAE-privacy-protocol? Lees hier verder.
Help! Ik ontvang de nieuwsbrieven niet.
Als je lid bent van OGAE dan hoor je onze nieuwsbrief te ontvangen. Soms lijkt dat echter niet goed te gaan. Hier zijn een paar dingen die je kunt checken, alvorens ons te vragen of je mailadres wel goed bekend is bij ons.
- Voeg ons mailadres (info@ogae.nl) toe aan je contact list of address book.
- Check je spamsettings om er zeker van te zijn dat onze content niet geblokt is.
- Gebruik je AOL, Yahoo of Hotmail? Deze providers willen nog wel eens voor vertraging zorgen, dat kan wel tot 24 uur zijn
Is er een firewall actief? Sommige firewalls zijn zo ingesteld dat massaal verstuurde nieuwsbrieven niet doorgezet worden.
Hoe pas ik mijn gegevens aan?
OGAE NL donateurs/leden hebben bij aanmelding een account via donateursportaal AFAS aangemaakt. Klik hier om naar jouw persoonlijke portaal te gaan. Via dit systeem kun jij jouw gegevens bekijken en aanpassen of jouw lidmaatschap beheren en opzeggen.
Zoeken jullie nog nieuwe bestuursleden?
Bij de organisatie en evenementen als Amsterdam Calling kunnen we altijd vrijwilligers gebruiken. Wil jij je talenten aanbieden? Stuur dan een mailtje naar info@ogae.nl.
Mijn vraag staat hier niet tussen.
Ben je lid van OGAE NL en wordt jouw vraag niet beantwoord in deze FAQ? Klik hier om in te loggen op jouw persoonlijke portaal en direct je vraag naar ons te sturen.