Thema Eurovisie 2020: ‘Open Up.’
Open Up. is de slogan voor het Eurovisie Songfestival 2020. Dat hebben de EBU en de organiserende omroepen namens de NPO, NOS en AVROTROS zojuist bekend gemaakt. Gisteren en vanmiddag werd er via de social mediakanalen al teasers weggeven met de titel ‘What is it really about?’
“We hebben gezocht naar een thema dat vertelt waar Nederland voor staat; een land met een open blik naar de wereld, waar we onze mening, met respect voor elkaar, niet onder stoelen of banken steken. We hebben ook gezocht naar een thema dat past bij de tijd waarin we leven. Een tijd waarin mensen zich zorgen maken over polarisatie en de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn niet altijd zo vanzelfsprekend is als we zouden willen”, zegt Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020. “Met de slogan ‘Open Up’ nodigen we mensen uit zich open te stellen voor de ander, voor meningen, elkaars verhalen en natuurlijk voor elkaars muziek.”
In 2020 vindt de 65ste editie plaats in Rotterdam, 75 jaar na de bevrijding van Nederland en 80 jaar na het bombardement op de stad. “Het moment waarop we straks misschien wel 200 miljoen kijkers vanuit Europa en de wereld verwelkomen in Nederland en Rotterdam maakt deze gelegenheid extra bijzonder”, zegt Bakker. “De slogan ‘Open Up’ is bedoeld om aan te vullen; Open up to each other. Open up to music. Open up to Rotterdam. Open up to… vul maar in! Voel de vrijheid om deze slogan op je eigen manier aan te vullen. Zo leren we elkaar ook nog eens beter kennen!”
Het bijpassende artwork voor het Eurovisie Songfestival wordt op dit moment ontwikkeld. De kaartverkoop start naar verwachting voor de feestdagen.