Veelgestelde vragen
Hoe en wanneer start de verkoop van de OGAE tickets voor het Eurovisie Songfestival?
Dit verschilt per jaar. De organiserende omroep besteedt de kaartverkoop meestal uit aan een ticketbureau. OGAE International inventariseert elk jaar de ticketbehoefte en geeft die door aan de EBU, waarna OGAE International vraagt om een pre-sale voor OGAE-donateurs. Hierna worden alle tickets onder de verschillende OGAE-clubs verdeeld, naar rato van clubgrootte gecombineerd met de vraag naar tickets.
Ticketverdeling: hoe werkt dat precies?
Net zoals in voorgaande jaren krijgt OGAE International van de EBU waarschijnlijk het recht om aantal ticketpakketten voor het Eurovisie Songfestival 2025 te kopen buiten de reguliere verkoop. Die verdeling, waarop ruim 13.000 leden aanspraak kunnen maken, gebeurt per clubgrootte. OGAE NL is aanzienlijk gegroeid na de winst van Duncan Laurence in 2019. Wij zijn inmiddels de op twee na grootste fanclub binnen OGAE International. Helaas hebben we nooit genoeg om onder al onze 1.500 leden tickets te mogen verdelen. Wanneer de vraag groter is dan het aanbod wordt er geloot.
Je kan meeloten voor tickets als je:
- Het jaar voorafgaand je contributie hebt voldaan;
- Het jaar dat het songfestival plaatsvindt je contributie hebt voldaan.
In september wordt er via de nieuwsbrief al geïnventariseerd of je interesse hebt in een ticketpakket. Zodra bekend is wat de prijzen en samenstelling van ticketpakketten zijn, inclusief de aantallen zit- en staanplaatsen, worden de donateurs met intresse geïnformeerd. Doorgaans moet dat binnen twee of drie werkdagen zijn geregeld. Hiervoor gebruiken we een GoogleForms-formulier.
Na de deadline koppelen we alle leden die samen (koppel of groepje) willen loten alfabetisch (op voornaam) aan degene wiens voornaam het dichtste bij ‘A’ zit. Willen bijvoorbeeld Max en Anne samen loten dan krijgen ze dus het lotingsgetal van Anne. Zodoende blijft iedereen een even grote kans houden. Vervolgens wordt de lotingsvolgorde (van hoog naar laag) aangehouden en werken zo de hele lotingslijst af, totdat er geen pakketten meer te verdelen zijn. Over de positie waarop je ingeloot bent, wordt niet gecommuniceerd. Iedereen krijgt bericht na al het uitzoekwerk.
Ten overvloede: iedereen die zijn contributie heeft laten storneren maakt niet langer kans op tickets. Dit wordt gecontroleerd. Wie ook in een ander land meeloot voor pakketten wordt er door OGAE International uitgevist, komt op een zwarte lijst en mag komende jaren ook niet meer meeloten.
Voor iedereen is het van belang om e-mail (inclusief spamfolder), Cardskipper-app en de sociale mediakanalen van OGAE NL in de gaten houden. Voeg info@ogae.nl aan je contacten toe om de kans op het missen van de e-mail (en nieuwsbrief) zo klein mogelijk te maken.
Kan ik losse tickets kopen?
Het is niet mogelijk om via OGAE losse tickets te kopen. Losse tickets kunnen buiten OGAE-lotingen worden aangeschaft via de reguliere verkoop. Dit staat dus los van OGAE.
Tot nu toe worden OGAE-donateurs jaarlijks in de gelegenheid gesteld om na loting een ticketpakket te kopen. Dit pakket bevat in totaal drie tickets. Een pakket voor de familyshows, de juryshows of de liveshows. De laatste jaren bestaat dit pakket uit een enkel ticket, zodat het niet valt te delen met derden (en ook niet met een andere OGAE-donateurs). Dit is om te voorkomen dat pakketten (deels) worden doorverkocht tegen woekerprijzen. Misbruik wordt dan ook bestraft. Dit brengt immers de naam en reputatie van het OGAE-netwerk in gevaar en dat is voor niemand leuk.
Kan ik tegelijkertijd lid zijn van verschillende OGAE-clubs?
Nee, dit kan helaas niet. Je mag maar via één OGAE-afdeling meeloten naar tickets. Wie vals speelt, wordt geschorst. OGAE International controleert deze regel.
Hoeveel kost OGAE NL mij per jaar?
Het lidmaatschap van OGAE International loopt via het donateurschap van OGAE NL per kalenderjaar, dus van 1 januari tot 31 december. Wie in mei het Songfestival wil bijwonen, moet al in oktober van het voorafgaande jaar lid zijn, omdat dan de ticketverkoop mogelijk al start. Vanwege administratiegemak vragen we donateurs ons te machtigen om de jaarlijkse bijdrage van € 17,50 euro in september af te schrijven.
Waaraan wordt mijn donatie/contributie uitgegeven?
Donateursgelden worden gebruikt om activiteiten te organiseren, die aansluiten op de doelstelling om het Eurovisie Songfestival breed onder de aandacht te brengen en festivalfans met elkaar te verbinden. Daarnaast wordt de bijdrage gebruikt om de onkosten te dekken. Zo is er een speciale OGAE-app ontwikkeld die wordt ingezet voor alle Europese en clubs en geldt als lidmaatschapsbewijs. Door zowel OGAE NL als OGAE International wordt geen winst gemaakt. Bestuursleden zijn vrijwilligers.
Wat is Cardskipper en hoe werkt het?
Donateurs van OGAE NL waren tot nu toe altijd automatisch lid van OGAE International, de overkoepelende organisatie die ook de ticketverdeling organiseert. Dat lidmaatschap geeft ook recht op korting in de EBU-webshop. De app biedt veel mogelijkheden om snel en efficiënt met donateurs te communiceren over het festival en aanverwante evenementen.
Wanneer je je aanmeldt, ontvang je binnen enkele weken een e-mail met de informatie die nodig hebt om Cardskipper te downloaden en te installeren op je smartphone. Installeren op je pc of laptop kan eventueel ook. Klik hier voor een heldere (Engelstalige) handleiding.
Europese privacywetgeving/AVG
Ook OGAE International is gehouden aan de Europese privacywetgeving (AVG). De app-designer mag contractueel de gegevens ALLEEN gebruiken om jou een registratie-uitnodiging te sturen en dus NIET voor commerciële doeleinden. We hebben je toestemming nodig om je gegevens door te geven OGAE International voor het lidmaatschap en het gebruik van de app. Dat is nodig om ook in de toekomst kans te blijven maken op tickets voor het Festival. Ook behoudt je de korting in de EBU-webshop. Je geeft je toestemming voor registratie bij het installeren van de Cardskipper-app.
Meer weten over het OGAE-privacy-protocol? Lees hier verder.
Help! Ik ontvang de nieuwsbrieven niet.
Als je lid bent van OGAE dan hoor je onze nieuwsbrief te ontvangen. Soms lijkt dat echter niet goed te gaan. Hier zijn een paar dingen die je kunt checken, alvorens ons te vragen of je mailadres wel goed bekend is bij ons.
- Voeg ons mailadres (info@ogae.nl) toe aan je contact list of address book.
- Check je spamsettings om er zeker van te zijn dat onze content niet geblokt is.
- Gebruik je AOL, Yahoo of Hotmail? Deze providers willen nog wel eens voor vertraging zorgen, dat kan wel tot 24 uur zijn
Is er een firewall actief? Sommige firewalls zijn zo ingesteld dat massaal verstuurde nieuwsbrieven niet doorgezet worden.
Hoe pas ik mijn gegevens aan?
OGAE NL donateurs/leden hebben bij aanmelding een account via donateursportaal AFAS aangemaakt. Klik hier om naar jouw persoonlijke portaal te gaan. Via dit systeem kun jij jouw gegevens bekijken en aanpassen of jouw lidmaatschap beheren en opzeggen.
Zoeken jullie nog nieuwe bestuursleden?
Op dit moment heeft OGAE NL een voltallig bestuur. Echter, bij de organisatie en evenementen als Amsterdam Calling kunnen we altijd vrijwilligers gebruiken. Wil jij je talenten aanbieden? Stuur dan een mailtje naar info@ogae.nl.
Mijn vraag staat hier niet tussen.
Ben je donateur van OGAE NL en wordt jouw vraag niet beantwoord in deze FAQ? Klik hier om in te loggen op jouw persoonlijke portaal en direct je vraag naar ons te sturen.