Home / Nieuws / Contests / 2012 OGAE wedstrijden

Beoordeel dit artikel
(0 stemmen)

Jaaroverzicht 2012 OGAE-Wedstrijden

Elk jaar organiseert OGAE een drietal wedstrijden, waarbij alle OGAE-afdelingen een lied mogen insturen. OGAE-NL heeft in 2012 meegedaan aan 3 wedstrijden en 1 poll. Het meest memorabel is de top 3 notering die we in het OGAE Song Contest wisten te behalen.

2012 OGAE Second Chance Contest

De inzending van OGAE-NL was 'Chocolatte' van Rafaëlla Paton. Via de nieuwsbrief zijn de leden gevraagd te stemmen via de email. Daarop hebben 23 leden hebben gereageerd. Pearl Josefzoon werd tweede. Aan 2012 OGAE Second Chance Contest deden 19 landen mee. Voor de internationale stemming is de Nederlandse jury bepaald via een online ledenpoll. 18 leden hebben dat gedaan.

De favoriet van de Nederlandse jury was ook de internationale winnaar: Pastora Soler met 'Tu vida es tu vida'. Rafaëlla eindigde op de 12e plaats van de 19 deelnemers. Onze leden hadden zelf Rafaëlla op de 11e plaats laten eindigen.

Analyse: na een dip van 2 jaar is het aantal leden dat stemt in deze wedstrijd weer op het oude niveau. Het resultaat van OGAE-NL is ongeveer gelijk aan voorgaande jaren.

Bij de nationale voorronde stemmen meer leden dan in de internationale wedstrijd. Dit  komt overeen met andere jaren en contests.

Edsilia Rombley__Ruth_Jacott_600-300

2012 OGAE Song Contest

De inzending van OGAE-NL was 'Uit het oog niet uit mijn hart’ van Edsilia Rombley & Ruth Jacott. Via de nieuwsbrief zijn de leden gevraagd te stemmen in een online ledenpoll. Daarop hebben 13 leden gereageerd. Aan 2012 OGAE Song Contest deden 26 landen mee. Voor de internationale stemming is de Nederlandse jury bepaald via een online ledenpoll. 5 leden hebben dat gedaan.

De favoriet van de Nederlandse jury was de Poolse inzending: Sylwia Grzeszczak met ‘Małe rzeczy’. Nina Zilli met ‘Sempre’ won voor Italië.

Edsilia Rombley & Ruth Jacott  eindigden op de 3e plaats in een veld met 26 deelnemers.

Analyse: De 3e plaats is de beste notering van OGAE-NL sinds OGAE in 1986 met de OGAE Song Contests startte.

Over het algemeen scoren Songfestival gerelateerde artiesten internationaal hoger dan minder bekende artiesten.

2012 OGAE Video Contest

De inzending van OGAE-NL was 'Ik neem je mee’ van Gers Pardoel. De keuze is bepaald op basis van de poll voor de Nederlandse inzending voor 2012 Song Contest. Voor de internationale stemming is de Nederlandse jury bepaald via een online ledenpoll.  Slechts 1 lid heeft dat gedaan.

De favoriet van de Nederlandse jury was Polen met Justyna Steczkowska en 'Sanktuarium'. Zij werd uiteindelijk 2e net achter Nina Zilli die met ‘Sempre’ won voor Italië.

Gers Pardoel eindigde op de 3e plaats in het veld van 14 deelnemers. Geen slecht resultaat, helemaal gezien het feit dat hij alleen twee oudsongfestivaldeelneemsters boven zich hoefde te dulden.

Analyse:  Slechts 1 stemmer in de poll valt mogelijk te wijten aan de opmaak van de nieuwsbrief en een verwarrende Franse OGAE-site, waarop ook gestemd mocht worden (maar alleen door delegatieleiders). Dit is een aandachtspuntje voor de volgende keren. Doorgaans winnen in deze wedstrijd verhalende clips of bekende artiesten. Animaties en alternatieve clips scoren hoger dan beelden van de artiest.

ESF-poll 2012

In de OGAE-poll voorafgaand aan het Songfestival behaalde Joan Franka met ‘You and me’ een keurige 12e plaats (van 43 deelnemers). Loreen won met ‘Euphoria’ (en overmacht). IJsland, met Jonsi & Greta Salome met ‘Never forget’ was de favoriet van de Nederlandse jury  en eindigde internationaal op de 2e plaats, Loreen was onder OGAE-NL-leden de runner-up. Aan de poll voor de Nederlandse jury namen 30 leden deel.

2012

Het Second Chance Contest is al jaren het populairste onder de Nederlandse OGAE-leden. Om en nabij de 20 leden stemmen in de eindronde. Men stemt bij alle wedstrijden vooral op de Nationale selectie en (zo’n 25%) minder op de internationale eindronde. Dit is ook al jaren het geval. Het Video Song Contest is het minst populaire onderdeel onder de OGAE-leden.Het behaalde resultaaat van het Second Chance Contest ligt rond de gemiddelde eindklassering van de afgelopen jaren. De derde plaats in het OGAE Song Contest is een nieuw record voor OGAE-NL. Een 12e plaats voor Joan Franka is ook bovengemiddeld.

In Bakoe ontvingen Jonsi en Greta Salomé een oorkonde omdat ze in de ogen van o.a. de OGAE-fans in Nederland het beste lied hadden.

ICEaward

2013

Al met al bieden de resultaten van 2012 goede perspectieven voor Anouk en OGAE-NL in 2013. Al is het jammer dat OGAE-NL waarschijnlijk niet mee kan doen aan de Second Chance Contest, omdat de ‘killersong’van Anouk intern geselecteerd zal worden.en ‘wij’ dus geen herkanser in de aanbieding zullen hebben.

Suggesties voor de Nederlandse inzending voor het 2013 OGAE Song Contest en Video Contest zijn uiteraard welkom op Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Meer informatie over OGAE-wedstrijden in het verleden kun je hier vinden: http://www.sechuk.com/IndexNew2012.htm

Laatst gewijzigd op: dinsdag 26 maart 2013 00:09